Luontokoulun uusi oppimäärä: Kuinka kestävä tulevaisuus rakennetaan

Polku Tulevaisuuteen Oy -peliä Haltiassa pelanneiden Isa Seleniuksen (vas.), Lotta Koivulehdon, Ariana Stabouliksen ja Greta Lohen mukaan ympäristöystävällisyys näkyy heillä kotona ostopäätöksinä. Vaikka luonnonmukaisuus ei ole heille itselleen ensimmäinen valintaperuste, siitä tulee kaupan päälle hyvä mieli. Kuva: Anna Kauppi

Biotalouspelissä nuoret oppivat, kuinka rakennetaan kestävä tulevaisuus.

Mitä 15-vuotiaalle sanovat käsitteet kestävä kehitys, biotalous ja kiertotalous? Selvisi, että aika paljon, kun forest.fi osallistui yläkoululaisten kanssa Haltian luontokeskuksen uuteen peliin.

Haltian luontokoulun uudella koululaisohjelmalla on komea nimi: Polku Tulevaisuuteen Oy. Mutta kun luontokoulussa tavallisesti lähdetään polkua pitkin metsään, nyt suunnistetaan luontokeskuksen käytävillä tablettitietokoneen kanssa.

Yläkoulun, ammattioppilaitosten ja lukion opiskelijoille suunnitellussa pelissä on tehtävänä perustaa kuvitteellinen yritys ja innovoida sille tuote. Aikaa on kaksi tuntia, alkuohjeena ainoastaan hyvä tulevaisuus.

”Vaikka tämän enempää ei aluksi johdatella, osallistujille on selvää, että nyt mietitään luontoa ja ympäristöystävällisiä valintoja”, sanoo pelin suunnittelussa mukana ollut opas Anna Haukka. ”Tosin ympäristö vaikuttaa: sijaitseehan Haltia metsän reunalla Nuuksion kansallispuistossa.”

Tällä kertaa Haukka toivottaa tervetulleeksi Vantaankosken koulun yhdeksäsluokkalaiset ja pyytää heitä pohtimaan, millainen hyvä tulevaisuus on. Oppilasryhmien tableteille kirjoittamat vastaukset heijastuvat kokoustilan seinälle.

Vastausten mukaan vantaalaisten hyvässä tulevaisuudessa on rauhaisaa, puhdas luonto, ruokaa kaikille, hyvä elintaso, turvallista ja puhdasta vettä. Sotia ei ole eikä köyhyyttä, ja jääkarhut ovat elossa. Ja mammutit.

Yrityksiä syntyy pelin mielikuvituskaupunkiin Otsolaan viisi, esimerkiksi EloBeaty, Nature Power ja Otsolan pullea munkki.

Osa monialaista oppimiskokonaisuutta

Pelin kuluessa yritykset tekevät valintoja. Mitä ympäristöystävällisempiä ja kestävämpiä raaka-aineita, energianlähteitä ja liikennevaihtoehtoja ne valitsevat, sitä enemmän ne saavat pisteitä.

EloBeatyn neljä perustajaa, Greta Lohi, Ariana Staboulis, Isa Selenius ja Lotta Koivulehto, miettivät tarkkaan rakennusainetta, jotta se tukisi luonnonkosmetiikkayrityksen imagoa.

Puu on heidän mukaansa arveluttavaa, koska sitä kaadetaan. Betoni voisi olla hyvä, mutta peli kertoo sen kuluttavan enemmän energiaa kuin puun. Ryhmä päätyy tiilitaloon, vaikka huomaavat myös sen oikeastaan häviävän ympäristöystävällisyydessä puulle.

Pelin kuluessa oppilaat tutustuvat Haltian pannuhuoneessa lämmöntuotantojärjestelmiin. Kokoushuoneen verkostoitumiskahveilla omaa ideaa esitellään muille.

Luokan kieltenopettajan Anne Soinin mukaan yritysideointia ja luontoretkiä on ysiluokkalaisille luvassa syyslukukaudella lisää. Haltian vierailu on osa monialaista oppimiskokonaisuutta, joka kuuluu opetussuunnitelmaan.

Biotalouspelissä yritykset ovat edenneet kehityssopimuksen allekirjoittamiseen. Sitä ennen on yhdessä päätetty, että Otsolassa panostetaan yhteisvoimin uusiutuvaan energiaan kestävän kehityksen edistämiseksi. Myös kierrätys ja laadukkaat raaka-aineet nähtiin hyvänä.

Kestävän elämäntavan kehittämistä

Haltian luontokoulun ohjelmat on tarkoitettu pääasiassa koululaisryhmille. Tavoitteena on yhdistää ympäristökasvatuksen ja opetussuunnitelman tavoitteet.

”Tavallisesti luontokoulu on taitojen opetusta metsässä, kun taas Polku Tulevaisuuteen Oy yhdistää kaksi muuta meille tärkeää teemaa eli aktiivisen kansalaisuuden ja kestävän elämäntavan”, sanoo Haltian luontokasvatustiimin vetäjä Elina Pilke.

Elina Pilke. Kuva: Anna Kauppi
”Yrityksiä on perustettu niin matemaattisilla kaavoilla kuin huikealla heittäytymisellä omaan ideaan kuten kalakiikareihin”, Elina Pilke kertoo.

”Kestävän kehityksen teemoista nuorille on tuttu erityisesti kierrätys. Peli laajentaa käsitteen ymmärrystä bio- ja kiertotalouteen.”

Kestävän kehityksen, biotalouden ja ympäristön näkökulmia esiin nostava peli on tuotettu Suomen Metsäsäätiön rahoituksella. Haltian väki on suunnitellut ohjelman ja pelin sisällöt, pelisovelluksen on toteuttanut oppilastyönä Metropolia Game Studio.

Arvoista tuotteiksi

Kun yritysten on lopuksi aika suunnitella tuote, EkoBeauty on muuttanut suhtautumistaan puuhun raaka-aineena. Mustikkaisen huulipunan pakkaus tehdään suomalaisesta puusta.

”Olette miettineet koko tuotteen pakkausta myöten siten, että se on tehty uusiutuvista raaka-aineista ja kierrätettävä. Loistavaa!” sanoo Haukka.

Myös yrityksen perustajat ovat tyytyväisiä lopputulokseen: ”Kun yrityksen ilmasto- ja luontoystävälliset arvot oli valittu, niiden mukaan oli hyvä lähteä suunnittelemaan”, toteaa Selenius.

”Puun käyttöä ei vain aluksi syvemmin pohdittu. Puutahan voi käyttää uudestaan”, sanoo Staboulis. ”Ja metsää kaadettaessa tilalle istutetaan taimia”, lisää Koivulehto.

Polku Tulevaisuuteen Oy -peli. Kuva: Anna Kauppi
”Olette erinomaisella tiellä kestävän kehityksen näkökulmasta”, peliohjelma arvioi EkoBeautyn suorituksen. Kuva: Anna Kauppi

 

Kuva: Suomen Luontokeskus Haltia,Timo Halme
Suomen luontokeskus Haltia sijaitsee 30 kilometrin päässä Helsingin keskustasta. Se kertoo luonnosta, järjestää näyttelyitä ja tapahtumia kuten luontolauantaita sekä toimii tukikohtana Nuuksion kansallispuiston retkeilijöille. Kuva: Suomen Luontokeskus Haltia, Timo Halme

 


Suomen luontokeskus Haltia
Haltian luontokoulu
Vantaankosken koulu
Polku Tulevaisuuteen Oy:n ohjelmaan kuuluva video kiertotaloudesta


 

Nämä yritykset Vantaankosken koulun yhdeksäsluokkalaiset perustivat

Polku Tulevaisuuteen Oy -pelissä oli tehtävänä keksiä paitsi yritysidea, myös yrityksen nimi, toimiala, mainoslause, arvot ja tuote.

Elobeauty

  • Toimiala: Kosmetiikkayritys
  • Mainoslause: Elollista kauneutta luonnosta ♥
  • Arvot: Asiakaslähtöisyys, laatu, ilmastoystävällisyys, luontoarvot, tasa-arvo
  • Tuote: Elopuna, vaihtoehtoinen huulipuna

Nature Power

  • Toimiala: Terveys- ja hyvinvointi
  • Mainoslause: Voimaa luonnollisesti!
  • Arvot: Asiakaslähtöisyys, ilmastoystävällisyys, luontoarvot
  • Tuote: Kuusikoura – lieventää stressiä ja lihasjumeja

Otsolan pullea munkki

  • Toimiala: Leipomo
  • Mainoslause: Pehmeimmät munkit meiltä!
  • Arvot: Laatu, luovuus, edullisuus
  • Tuote: Luomumunkki Hillo Munkelo
Kirjoittaja

Anna Kauppi

Kirjoita kommentti