Metsäyhdistyksen blogi: Ratkaisut oikeuttavat metsien käytön


Kirjoittaja on Suomen Metsäyhdistyksen viestinnän suunnittelija.

Suomalaisten selkäytimeen on syöpynyt merkillisen syvälle täysin kummallinen ja hyvinkin populistinen ajatus siitä, mitä varten yritykset ovat olemassa. Syy lienee julkisuudessamme, joka säännönmukaisesti nostaa esiin väärillä yksinkertaistuksilla menestyviä profeettoja.

He sanovat, että yrityksen ainoa tarkoitus on tuottaa omistajalle voittoa. Samalla he sivuuttavat sen, miten tätä voittoa voitaisiin tuottaa.

Avainsana on palvelu: jos yritys ei tuota ratkaisuja ihmisten ongelmiin, miksi kukaan ostaisi siltä mitään. Tämä on voiton tuottamisen edellytys.

Tämän varassa menestyy myös laajeneva metsäbiotalous. Kasvavalle metsien käytölle on mahdollista saada oikeutus vain sitä kautta, että se tuottaa paremman maailman. Metsien käytön hyväksyttävyys seisoo tai kaatuu sen mukana, miten tämä edellytys täytetään ja miten siitä onnistutaan kertomaan.

Metsäyhdistys puhuu metsien käytön puolesta, mutta vielä tärkeämpi tehtävämme on tuottaa muille työkaluja tehdä samaa. Mitä useampi työhön osallistuu, sitä parempi.

Mutta ennen kaikkea siihen pitäisi osallistua niiden, jotka metsiä myös käyttävät. Viestintää oman toiminnan kestävyydestä ei voi ulkoistaa, mutta viestinnän työkalujen valmistamisen voi.

Uusin Metsäyhdistyksen tarjoama työkalu on Metsäbiotalouden tulevaisuuskuvasto. Se kertoo, missä metsäbiotalouden kehityksen kärki on – alan uusimmissa tuotteissa ja palveluissa.

Se kokoaa, merkitsee muistiin, tiivistää, jalostaa ja julkistaa metsäbiotaloutta koskevaa tietoa. Mutta myös syvällisempää tietoa etsivä löytää kuvastosta linkkejä tiedon lähteille.

Kuvastoa julkaistaan suomeksi ja englanniksi. Siinä esitellyt tuotteet, palvelut ja teknologiat eivät rajoitu suomalaisiin, koska metsäbiotalous ei tunne valtionrajoja. Eikä myöskään rajaus metsään ole ehdoton, sillä uudella tavalla järjestyvässä maailmassa tällaisetkin rajat menettävät merkitystään.

Puupullon prototyyppi. Kuva: Carlsberg Group
Carlsbergin johdolla kehitetty puisen olutpullon prototyyppi. Kuva: Carlsberg Group

Jokainen yrittäjä ymmärtää, että jos yrityksen tarkoitus on pelkkä rahastus, jäljet ovat lyhyet. Juuri tässä on kuitenkin nykysuomalaisen yrittäjyyskeskustelun surkea ydin.

Milloin haikailemme uutta Nokiaa, jonka arvokkaimmaksi piirteeksi nähdään nopea ja helppo maailmanvalloitus, milloin päivittelemme Suomen huonoa vetovoimaa maailmalla, mutta kauhistumme kun se toteutuu väärin, pakolaisvirtana.

Kaikessa lasketaan ensimmäisenä, että ei kai tämä vaan maksa ja jos maksaa, kai lasku menee naapuriin.

Ihmiset haluavat kuitenkin muuta. Siitä kertoo myös Metsäyhdistyksen julkaiseman forest.fi-sivuston juttujen saama huomio sosiaalisessa mediassa: äskettäin julkaistu juttu Uusi puu -kilpailusta sai suuremman suosion kuin mikään muu pitkään aikaan.

Syy on helppo ymmärtää. Suomen Metsäsäätiön rahoittamassa kilpailussa biotuotteet kilpailevat siitä, miten hyvin ne vastaavat ihmisten tarpeisiin.

Metsäbiotalouden tulevaisuuskuvasto puhuu tätä samaa kieltä: käyttämällä metsiä voimme kestävällä tavalla vähentää lähes mitä hyvänsä ympäristölle tai ilmastolle tuhoisaa toimintaa.

Tässä on metsäbiotalouden ja metsien käytön pelastussanoma maailmalle.

Kirjoita kommentti