Finländsk Skogsnöten blir internationell

|

Nästan 30 000 elever runt om i Finland deltar i Skogsnöten som arrangeras i år för 35:e gången. Under åren har redan en miljon finländare deltagit i tävlingen. I år deltar också elever från olika delar av världen i Skogsnöten.

Redan en miljon har deltagit i Skogsnöten sedan år 1982. Jubileumsåret till ära lottas ut en tvådagars resa för den miljonte deltagaren och hans/hennes klass till Pilke vetenskapscentrum i Rovaniemi.

Skogsnöten sker i tre faser: tävlingen börjar med ett skriftligt prov i alla 383 deltagande skolor på onsdag 3.2. Skolornas vinnare är utvalda senast den 11 mars. 15 finalister utses genom regionala kvaltävlingar och själva finalen sker i Helsingfors i slutet av maj.

Internationella skolor med för första gången

Elisa Mehtälä, kuvaaja Nora Pircklén cropped
Elisa Mehtälä i sin skola i Månsas, Helsingfors. Foto: Nora Pircklén.

För första gången i Skogsnötens historia, kan man i år delta också på engelska – tidigare har språkalternativen varit finska och svenska. På finska heter tävlingen Metsävisa och på engelska Forest Quiz.

– Jätte fint att man kan delta också på engelska! Färdiga läromaterial är få och det tar mycket tid att översätta material, säger biologilärare Elisa Mehtälä.

Mehtälä undervisar på Maunulan yhteiskoulu och Helsingin matematiikkalukio (Månsas högstadieskola och Helsingfors matematikgymnasium). Elever på internationella klasser kommer från alla delar av världen, såsom Förenta staterna, Indien och Kina men också från Finland.

– Undervisning i de internationella klasserna ges enligt läroplan för grundskolan. Alla elever samlar till exempel växter till sitt herbarium, berättar Mehtälä.

Finländarnas bra kunskap om naturen inspirerar en indisk lärare

Sulochana Meyer-Rochow, kuvaaja Susmita Meyer-Rochow cropped
Sulochana Meyer-Rochow på Educa-mässan i januari 2016. Foto: Susmita Meyer-Rochow.

– Att samla ett herbarium är ett enkelt sätt att få eleverna intresserade av naturen och att söka vad olika arter heter på engelska, finska och latin, säger Sulochana Meyer-Rochow. Hon har undervisat biologi i 15 år på Oulu International School.

– Förstås är naturen annorlunda här i Finland än i mitt hemland Indien eller i Nya Zealand, Australien och Jamaica där jag också har bott. Jag fick själv också lära mig allt från början, säger Meyer-Rochow.

– Finländarnas kunskap om naturen och miljömedvetenhet har inspirerat mig – jag vill lära mig men också andra om naturen. Finska skolsystem stödjer barn med att förstå natur och lära sig till exempel om skog, tycker Meyer-Rochow.

Tilläggsinformation:

  • Anne Turunen, planerare för skolsamarbete, Finska Forstföreningen, tfn 045 6575440, e-post anne.turunen@smy.fi (på finska)
  • Maija Kovanen, planerare för skolsamarbete, Finska Forstföreningen, tfn 045 6575442, e-post maija.kovanen@smy.fi (på svenska)
  • Deltagande skolor både i alfabetiska och postnummer ordning: www.skogsnoten.fi
  • Tävlingsblanketter från tidigare år: www.smy.fi/sv/lar-dig-andra/skogsnoten/ova-dig/

Kirjoita kommentti