Metsävisaan osallistuu 5.2. jälleen 20 000 yläkoululaista – tätä mieltä kilpailusta ovat opettajat
Kysyimme opettajilta eri puolilta Suomea, mikä saa heidät ilmoittamaan oppilaansa mukaan Metsävisaan. Olipa koulu iso tai pieni, pääkaupunkiseudulla tai pohjoisessa, metsätietämystä pidetään tärkeänä ja sitä tarvitaan lisää.
Yläkoululaisten valtakunnalliseen metsätietokilpailuun Metsävisaan osallistuu 5. helmikuuta 20 000 oppilasta 325 koulussa. Visa on vakiinnuttanut paikkansa osana yläkoulujen biologian ja maantieteen opetusta. Metsäyhdistyksen ja Biologian ja maantieteen opettajien liiton BMOL:n tarjoama visa järjestetään jo 44. kerran.
Metsävisan nelisivuisen tehtäväpaperin kysymykset mittaavat koululaisten tietämystä muun muassa lajituntemuksessa ja metsien monenlaisista merkityksistä sekä ihmiselle että luonnolle. Toukokuussa 50 parasta koulunsa visavoittajaa kutsutaan kaksipäiväiselle finaalimatkalle Helsinkiin.
Yli 500 opettajaa järjestää Metsävisan kouluissaan. Mukana on niin kymmeniä vuosia mukana olleita konkareita kuin ensimmäistä kertaa visaa järjestäviä opettajiakin.
Tässä jutussa opettajat Espoosta, Jyväskylästä, Porista, Utsjoelta, Uusikaarlepyystä ja Viitasaarelta kertovat, mitä mieltä he ja oppilaat ovat Metsävisasta ja millainen on nykykoululaisten tietämys metsistä.
Pienimmästä Utsjoen Karigasniemen koulusta on mukana Metsävisassa 10 oppilasta, kun Jyväskylän Kilpisen yhtenäiskoulussa kysymyksiin vastaa 400 oppilasta.
Jakob Karlais, Zachariasskolan, Uusikaarlepyy
Osallistumme Metsävisaan eli Skogsnäteniin ruotsiksi. Oppilaat pitävät kilpailusta, ja se on mielestäni hyvä yhteenveto siitä, mitä opetussuunnitelma käsittelee metsästä ja sen lajeista. Oppilaille on yhä tärkeämpää tarjota tietoa metsistä, sillä tietämys on oman kokemukseni mukaan vähentynyt.
Oppilaat pitävät Metsävisan toteutustavasta. Visa on aina hyvin laadittu, ja joitakin vastauksia voi löytää vastauspaperista, jos lukee sen huolellisesti. Tämä parantaa oppilaiden itseluottamusta ja antaa heille positiivisen kokemuksen. Koulussa laskemme yleensä eri luokkien vastausten keskiarvon, mikä motivoi oppilaita suoriutumaan parhaansa mukaan.
Oppilailla on vahva halu oppia metsästä. Monet heistä ovat esimerkiksi omatoimisesti ladanneet erilaisia sovelluksia lajien tunnistamiseen. Samoin huomaa, kuinka innokkaita he ovat ja kuinka hyvin he oppivat ulko-opetuksessa metsässä. Oppilaiden olisi kuitenkin paremmin ymmärrettävä, kuinka arvokas metsä on – niin taloudellisesti, resurssien kannalta kuin virkistyskäytön osalta.
Riikka Rasmussen, Karigasniemen koulu, Utsjoki
Metsävisan tehtävät ovat todella laadukkaita ja käsittelevät koko Suomea. Värilliset kuvat ja tilastot tuovat tehtävien tekemiseen mielekkyyttä. Tehtävät antavat haastetta myös osaaville oppilaille.
Oppilaiden mielestä on kiva osallistua kilpailuun. Vaikka he eivät finaaliin pääsisikään, paras koulun oppilas palkitaan. Myös oppilaiden mielestä tehtävät ovat monipuolisia ja kivoja tehdä, kun mukana on värillisiä kuvia.
Meillä täällä Utsjoella metsät ovat pieni alue koko kunnasta. Utsjoki kuuluu Natura 2000 -ohjelmaan ja kunnassamme on kolme erämaa-aluetta. Toisin sanoen kuntamme on hyvin suojeltua aluetta. Oppilaat tietävät miten toimia erämaa-alueilla.
Lisäopetusta tarvittaisiin yleisesti metsien käytöstä ja siitä, mitä metsänomistus tarkoittaa. On oppikirjojen ja opettajan vastuulla, mitä oppilaat oppivat siitä, miten etelämpänä hoidetaan metsiä. Meiltä on pitkä matka joka paikkaan, ja tutustumiskäynnit ovat aina vähintään kahden päivän reissuja. Olemme käyneet Kevon tutkimusasemalla aina silloin, kun rahatilanne antaa myöten.
Ehdotuksena teille sinne, että tekisitte vanhoista Metsävisa tehtävistä kokonaisen kirjan, jota voisi käyttää opetuksessa.
Markku Heiskanen, Kilpisen yhtenäiskoulu, Jyväskylä
Metsävisa tuo mukavaa vaihtelua tavanomaiseen koulutyöhön. Se saa minut ilmoittamaan oppilaat joka vuosi Metsävisaan, metsätiedon värikkääseen ja moniulotteiseen kisaan. Kilpailulomake on hienompi kuin mikään tavallinen koe. Minä ja kollegani järjestämme visan tänä vuonna 400 oppilaalle.
Oppilaiden kommentteja Metsävisasta: Kiva juttu! Avaimenperä puusta kaikille palkinnoksi. Kesätyömahdollisuus hyvä asia.
Oppilailla on parhaiten hallussa kasvien ja eläinten lajintuntemus, samoin diagrammien tulkinta. Kysymykset metsänhoidosta ovat haastavimpia.
Metsäaiheisessa opetuksessa 4H:n It’s about taimi -etäoppitunnit olivat hyviä. Pienet retket lähimetsään tekevät hyvää. Kiitos Metsävisasta!
Jeremias Lahtivirta, Lavian yhtenäiskoulu, Pori
Koulumme on osallistunut Metsävisaan aikaisempinakin vuosina, mutta itse olen mukana ensimmäistä kertaa. Aikaisemmat Metsävisa-tehtävät vaikuttivat mielenkiintoisilta ja kilpailuun osallistuminen helpolta, joten ilmoitin koulumme mukaan.
Oppilaat ovat kyselleet kisaan liittyen joitain kysymyksiä, kuten mitä saa palkinnoksi ja minkälaisia tehtävät ovat. Kysytty on toki myös, vaikuttaako osallistuminen biologian numeroon.
Meillä on pieni koulu ja päätin, että kaikki kahdeksasluokkalaiset eli 14 oppilasta osallistuvat tänä vuonna Metsävisaan. Jokainen saa sitten itse päättää, yrittääkö kisassa tosissaan vai jättääkö tyhjemmän paperin. Kahdeksasluokkalaiset valitsin mukaan siksi, että metsä on aiheena silloin.
Oppilaat tietävät kyllä metsistä yhtä sun toista, mutta syvempi tietämys tai kiinnostus aiheeseen riippuu paljon siitä, kuinka ahkerasti koulunkäynti ylipäätään kiinnostaa. Esimerkiksi jos huoltajilla on metsään liittyvä ammatti, nuoren tietämys aiheesta on usein huomattavasti laajempaa.
Jyrki Koskela, Haapaniemen koulu, Viitasaari
Haapaniemen koululla eli entisellä Viitasaaren yläasteella on pitkät perinteet Metsävisaan osallistumisessa. Itse olen ilmoittanut oppilaat mukaan joka vuosi, noin 30 kertaa, ja isäni jo pitkään ennen minua. Perinteet siis velvoittavat.
Oppilaat pitävät osallistumisesta. Metsävisa katkaisee perinteiset koulurutiinit ja on visuaalisesti hyvin tehty. Sitä pidetään myös sopivan vaikeana. Jatkakaa samaan malliin!
Jukka Ponsiluoma, Tapiolan koulu, Espoo
Metsävisa on loistava tapa lisätä tietämystä luonnosta ja metsistä, ja sen avulla voi oppia tärkeitä asioita ympäristöstä ja luonnonsuojelusta. On myös tärkeää kertoa oppilaille, kuinka paljon Suomi elää metsästä.
Metsävisa toimii yhteisöllisenä tapahtumana, joka yhdistää samanhenkisiä ihmisiä ja tuo yhteen luonnonystäviä ympäri Suomen. Oppilaat ovat yleensä innoissaan Metsävisasta, sillä se yhdistää hauskan kilpailun ja luonnon tuntemuksen. Erityisesti kysymykset eläimistä, kasveista ja metsän ekosysteemeistä herättävät keskustelua ja kiinnostusta.
Joillekin oppilaille visaiset kysymykset voivat tuntua haastavilta, mutta se tekee kokemuksesta entistä palkitsevamman, kun he onnistuvat ratkaisemaan tehtävät. Kaiken kaikkiaan oppilaiden palaute Metsävisasta on erittäin positiivista.
Oppilaiden tietämys metsistä ja metsien käytöstä vaihtelee. Usein oppilailla on enemmän tietämystä, jos heillä on esimerkiksi kokemusta perheen metsien hoitamisesta, partiosta, vaeltamisesta tai suunnistuksesta. Yleisesti ottaen monilla oppilailla on perusymmärrys metsistä ekosysteeminä ja metsien roolista ympäristössä, mutta syvällisempi tietämys metsien kestävästä käytöstä ja metsäteollisuuden vaikutuksista voi olla vähäisempää.
Metsien käytöstä monet oppilaat tietävät, että metsiä hakataan puutavaran tuotantoa varten. Metsänhoidosta, virkistyskäytöstä ja biodiversiteetin säilyttämisestä on vähemmän tietoa. Myös metsätalouden ja ilmastonmuutoksen yhteys voi olla oppilaille epäselvä. Isoja eroja on myös lajintunnistuksessa.
Ylipäätään metsien rooli luonnossa ja yhteiskunnassa on nykyisin tärkeä osa opetussuunnitelmia, mutta kuinka syvällistä ja laaja-alaista tietämys on, voi vaihdella oppilaan mukaan. Lisäopetusta kaivataan muun muassa lajitunnistukseen sekä metsien kestävään käyttöön.
Lisätietoa
- Anne Turunen, nuorisoviestinnän asiantuntija, Suomen Metsäyhdistys, anne.turunen@smy.fi, 0456575440
- Metsävisaan ilmoittautuneet koulut kartalla ja osallistujalista
- Metsavisa.fi | Skogsnoten.fi
- Päärahoittaja Suomen Metsäsäätiö
- Metsävisan järjestäjät
Kirjoita kommentti