Mahdollisuuksien metsä -koulukampanja jalkautuu yli 200 yläkouluun kertomaan metsäalan koulutuksesta ja työpaikoista

Mahdollisuuksien metsä -koulukampanja käynnistyy 1.3.2025. Metsäalan ammattilaiset ja opiskelijat vierailevat yläkouluissa ja lukioissa ympäri Suomen kertoen opiskelu- ja työmahdollisuuksista. Mukana kulkee Suomen Metsäyhdistyksessä koottu tuotesalkku.
Mahdollisuuksien metsä -koulukampanjan tavoitteena on lisätä metsäalan tunnettuutta nuorten keskuudessa. Nuoria innostetaan pohtimaan, voisiko oma paikka löytyä innovatiiviselta metsäalalta.
Metsäteollisuuden vetämä kampanja jalkautuu tänäkin vuonna noin 200 kouluun ympäri Suomen. Koululähettiläissä on tehdastuotannon ammattilaisia, viestinnän asiantuntijoita, johtajia, toimistotyöntekijöitä. Lähettiläät kertovat nuorille myös omista koulutus- ja urapoluistaan. Erilaiset tarinat korostavat työmahdollisuuksien ainutlaatuisuutta ja alalla työskentelevien ihmisten moninaisuutta.
Lähettiläät esittelevät vierailulla puusta valmistettuja tuotteita. Tuotesalkku kootaan Suomen Metsäyhdistyksessä. Se sisältää kaikille tuttuja arjen tavaroita kuten nenäliinoja ja yllättäviä ratkaisuja, kuten puupohjaista läpinäkyvää muovia.
Metsäyhdistyksen työntekijät myös jalkautuvat kouluihin pääkaupunkiseudulla sekä Kuopiossa, Kittilässä ja Suonenjoella kohdaten 39 luokkaa ja lähes 700 oppilasta.
”Opon tunneilla 8. luokalla tulisi käydä läpi kaikki eri alat. Savotta on opettajalle aikamoinen, ja usein metsäala voikin jäädä melko vähälle huomiolle. Koululähettiläiden vierailut palvelevat siten opetussuunnitelman tavoitteita erinomaisesti. Samalla saattaa opettaja itsekin oppia metsäalasta jotain uutta”, sanoo Suomen Metsäyhdistyksen nuorisoviestinnän asiantuntija Suvi Pessala.
Osaajia tarvitaan metsäalalla ammattiosaajista korkeasti koulutettuihin. Suomessa toimivien metsäteollisuusyritysten henkilöstöstä yli puolella on toisen asteen koulutus. Metsänhoidossa, puunkorjuussa ja kuljetuksessa työskentelevät ovat pitkälti ammattikoulutettuja. Tällä hetkellä alalla on tarve erityisesti metsäkoneen ja puutavara-auton kuljettajille.
”Metsäalan ammattiosaajat eivät pelkästään pidä huolta kasvavasta puustosta, metsäluonnosta ja tuotantolaitoksista, mutta myös taloudesta. Vientieuroja ei puusta saada ilman osaavia prosessinhoitajia tai hakkuukoneenkuljettajia”, sanoo Metsäteollisuus ry:n koulutuksen ja osaamisen asiantuntija Albert Häme.
Alan työntekijät ovat perinteisesti olleet valtaosalta miehiä. Eripuolilla Suomea yläkouluihin jalkautuva Mahdollisuuksien metsä -kampanja rohkaisee myös naisia ja tyttöjä hakeutumaan metsäalalle.
”Kampanjassa tuodaan esille sitä, kuinka erilaisilla taustoilla ihmisiä työskentelee erilaisissa tehtävissä metsäalalla. Maailman pyrkiessä irti fossiilitaloudesta puupohjaisten tuotteiden ja metsäalan tulevaisuus näyttää valoisalta. Osaajille on monipuolisesti tarvetta nyt ja tulevaisuudessa”, Häme sanoo.
Mahdollisuuksien metsä -koulukampanjan toteuttavat Metsäteollisuus ry, Suomen Metsäyhdistys, Puunjalostusinsinöörit ja metsäteollisuusyritykset Metsä Group, Stora Enso Oyj, UPM-Kymmene Oyj, DS Smith Packaging Finland Oy, Koskisen Oy, MM Kotkamills, HASA Oy, Sappi Kirkniemi, Versowood Oy, Tornator Oyj ja Tervakoski Oy.
Mahdollisuuksien metsä – tutustu kampanjan sisältöön
Metsä puhuu – metsäalan koulutus- ja ammattisivusto nuorille
Lisätietoa: Suvi Pessala, Suomen Metsäyhdistys, nuorisoviestinnän asiantuntija
suvi.pessala@smy.fi, p. 045 657 5442
Kirjoita kommentti