Kerro se somessa -työpaja

Metsä on täynnä elämää, työtä ja tarinoita, joista kertomaan tarvitaan lisää metsäammattilaisia. Suomen Metsäyhdistys järjestää Kerro se somessa -työpajoja, joissa ideoidaan aiheita somepostauksiin ja rohkaistaan mukaan keskustelemaan metsien käytöstä.  

Kerro se somessa -työpaja madaltaa kynnystä kertoa ja keskustella somessa kunkin omimmaksi kokemassa kanavassa omin sanoin ja omasta näkökulmasta. Henkilökohtaiset tarinat, huomiot ja mielipiteet luovat vahvoja mielikuvia ja vilkasta keskustelua. 

Työpajoja vetää Suomen Metsäyhdistyksen viestinnän asiantuntija Tero Karjalainen yhdessä metsäalan somepersoonana tunnetun Roope Tonterin kanssa.

Metsämiesten Säätiön rahoittamat pilottityöpajat järjestettiin Meto – Metsäalan asiantuntijat ry:lle, HAMK:n opiskelijoille ja Metsänhoitoyhdistys Etelä-Savolle. Lukuvuonna 2023–2024 järjestettiin Metsämiesten Säätiön tuella kuusi työpajaa ammattikorkeakouluissa ja ammattioppilaitoksissa .

”Jokaisesta kuudesta oppilaitoksesta nousi esiin loistavia persoonia, joilla olisi potentiaalia nousta suosioon pitkäjänteisen ja oivaltavan sisällöntuotannon kautta. Työnantajien kannattaa rohkaista tyylikkääseen mutta omintakeiseen viestintään. Somehuomiolla on hyvät mahdollisuudet kääntyä euroiksi markkinoinnin tehostuessa, eikä se tee huonoa alan yleiselle arvostuksellekaan”, Karjalainen sanoo.

Työpajassa keskitytään sosiaaliseen mediaan, jonka kautta jokaisen metsäalan ammattilaisen on mahdollista saada viestinsä julkaistua. Osallistujia rohkaistaan omien kanaviensa käyttämiseen luovasti ja rakentavaa metsäkeskustelua käyden. Työpaja tarjoaa osallistujille myös vertaistukea: se antaa mahdollisuuden työstää omaa vaikuttamista somessa muiden metsäalalla toimivien ammattilaisten kanssa.  

”Keskustelu oli hyvin antoisaa. Erityisen hyödyllisenä pidin kokemuksia ja vinkkejä, jos sattuu somemoka”, antoi yksi työpajapilottien osallistujista palautetta. 

Tilaa Kerro se some -koulutus omalle organisaatiollesi! Koulutus räätälöidään tilaajan toiveiden mukaiseksi. Mukana on myös Klikkiklinikka, vetävän verkkoviestinnän koulutus, joka pohjautuu suuren uutismedian ainutlaatuiseen otsikkodataan.

Tero Karjalainen

Tero Karjalainen

+358 50 355 1049

tero.karjalainen@smy.fi