Vierasblogi: Kesäretki Ruotsinkylän tutkimusmetsässä

Kirjoittaja on yläkoululainen, joka voitti kesätyöpaikan menestyttyään erinomaisesti Metsävisassa
Kesätyöviikkoni aikana osallistuin opettajien Metsäkoulu Käpy -metsäkurssille eli kesäiselle kävelyretkelle metsään. Retkellä opin metsästä, sen tutkimisesta, luonnosta ja ympäristönsuojelusta.
Päivän aikana kiersimme monipuolisia luonto- ja metsäaiheisia rasteja. Kuljimme metsän siimeksessä, juttelimme kasveista, puista ja yhteyttämisestä. Oppaina olivat Suomen Metsäyhdistyksen nuorisoviestinnän asiantuntijat Sirpa, Anne, Martin ja Jaska.
Retkipäivä alkoi aamulla, kun sain Martinilta kyydin Ruotsinkylän tutkimusmetsään. Kun saavuimme tutkimusmetsään, aloimme valmistella aamupalaa, joka sisälsi kahvia tai teetä sekä leipää kurkulla.
Kun kaikki opettajat olivat saapuneet paikalle, jakauduimme ryhmiin. Sirpan ryhmässä oli yläasteen opettajia, Martinin ryhmässä olivat opettajat, jotka halusivat käydä kurssin ruotsin kielellä. Annen ja Jaskan ryhmässä oli varhaiskasvatuksen ja ala-asteen opettajia. Olin itse mukana Sirpan ryhmässä, koska olen itse yläasteella ja oppisin samalla itselleni ajankohtaisia asioita.

Aloitimme retken keskustelemalla jokaisenoikeuksista ja tunnistimme kasveja lähistöllä. Sirpa antoi vinkkejä erilaisista tavoista, kuten leikeistä, opettaa lapsille metsään liittyviä asioita.
Lähdimme syvemmälle metsään katsomaan erilaisia tutkimuskohteita. Yksi tutkimuskohteista oli sellainen, jossa vertailtiin koivuja Etelä-, Pohjois- ja Keski-Suomesta. Huomasimme, että Pohjois-Suomesta tulleet koivut selvisivät huonoiten ja ne olivat pienempiä kuin muut.
Jatkoimme matkaa kohti seuraavaa rastia. Tehtävämme oli löytää erikoisen näköinen käpy. Löysimme douglaskuusen käpyjä, joissa oli pieniä “piikkejä”. Sirpa kertoi meille douglaskuusista. Niiden luona järjestettiin myös tuoterasti, jossa meidän kuului arvata erilaisten tuotteiden keskeltä yksi ainoa, jossa ei ollut käytetty puuta sen valmistuksessa.
Seuraavaksi mittasimme puuston pohjapinta-alan relaskoopin avulla. Relaskoopin käyttäminen oli melko helppoa, koska Sirpa osasi ohjeistaa meitä hyvin. Sitten mittasimme puiden korkeuksia hyödyntämällä keppejä. Oli kiinnostavaa nähdä kuinka helposti pystyi selvittämään puun korkeuden käyttämättä teknologiaa tai mittanauhaa.
Kävelimme hieman ja tutkimme tutkimusmetsässä sijaitsevia sammalia. Etsimme eri sammallajeja ympäristöstä ja yhdessä tunnistimme niitä. Oli mukavaa huomata että edes opettajatkaan eivät muistaneet kaikkia sammallajeja ja hekin selvästi oppivat paljon uusia asioita.
Suoritimme viimeisen rastimme liittyen yhteyttämiseen metsätiellä, koska siellä oli vähemmän hyttysiä ja toinen paikka oli jo muiden käytössä. Ensin kertasimme mitä fotosynteesi tarkoittaa ja mitä siinä tapahtuu.

Osallistuimme kaikki innokkaasti peleihin ja keskusteluihin koko päivän ajan, varsinkin puun poikkileikkauksen kerroksiin ja fotosynteesiin liittyvissä tehtävissä. Juttelimme myös hiilinieluista ja niiden merkityksestä.
Opin päivän aikana paljon monista eri aiheista, kuten puun osista ja niiden tehtävistä, yhteyttämisprosessista, jokaisenoikeuksista ja mm. sammalien tunnistuksesta. Mielestäni oli kiinnostavaa oppia lisää metsistä ja luonnosta. Oli myöskin mukava huomata etteivät opettajatkaan tienneet jokaista asiaa, ja että he oppivat paljon uusia asioita. Itselleni yksi päivän kiinnostavimmista asioista oli kun meille kerrottiin kuinka moneen eri asiaan puuta voidaan käyttää, kuten ketsuppiin, vaatteisiin, hammastahnaan ja makkarankuoriin.
Mielestäni retkipäivä oli onnistunut hyvin ja minulla oli mukava päivä metsässä.

Kirjoita kommentti