170 maata ja miljardi kotitaloutta – viesti suomalaisesta metsäosaamisesta leviää maailmanlaajuisesti

Kuvakaappaus FAOn ja Metsäyhdistyksen tuottamasta Metsien päivän videosta 2024
FAOn ja Metsäyhdistyksen tuottama video käännettiin yli 40 kielelle, suomen lisäksi esimerkiksi bengaliksi, japaniksi, katalaaniksi ja urduksi.

Suomen Metsäyhdistys oli tuottamassa Maailman metsäpäivän videota, jota esitetään globaalisti tunnetuimmilla, päättäjien seuraamilla uutiskanavilla kuten Euronews, Deutsche Welle, France24 ja Africanews.

Minuutin pituinen video kertoo puuhun kätkeytyvistä innovaatioratkaisuista paremman maailman rakentamiseksi. Käytännössä kaikki videolla esitetyt innovaatiot ovat suomalaisia.

Maailman metsäpäivänä 21. maaliskuuta julkaistun videon päätuottaja on YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO. Kansainvälistä levitystä varten englanniksi tehty video käännettiin yli 40 kielelle, suomen lisäksi esimerkiksi bengaliksi, japaniksi, katalaaniksi ja urduksi.

Jos videon levityksestä kansainvälisillä uutiskanavilla maksettaisiin mainoshinta, se yltäisi reippaasti yli 900 000 euroon. Yksin Euronews pyörittää sitä yli tuhat kertaa tammikuusta heinäkuun loppuun. Sitä näyttivät myös esimerkiksi  China News Agency ja China.com.

Metsien päivän videon lisäksi TV-kanaville välitettiin maailman johtavien uutistoimistojen kautta videomateriaalia Metsähallituksen ja VTT:n metsäpalo-osaamisesta sekä Spinnovan kankaista pukuja suunnittelevan Sofia Ilmosen haastattelu. Materiaalia käyttivät ainakin BBC ja Saksan ykköskanava Das Erste.

Sosiaalisessa mediassa Kansainvälisen metsien päivän videota on katsottu pelkästään Facebookissa ja Instagramissa yli 700 000 kertaa. Lisäksi X, WeChat, YouTube, Instagram, Facebook, Pinterest, Sina Weibo, Douyin ja TikTok -tileillä julkaistiin lähes 18 000 viesti metsien päivän hashtageilla. Niiden kokonaistavoittavuus oli 125 miljoonaa käyttäjää.

”Tämän mittakaavan kansainvälinen viestintätulos on mahdollista saavuttaa maailmanlaajuisten, luotettujen toimijoiden kanssa yhteistyössä.”, sanoo Suomen Metsäyhdistyksen kansainvälisen viestinnän päällikkö Kai Lintunen.

Lintusella on pitkä ura kansainvälisessä metsäviestinnässä ja takanaan lukemattomia hankkeita, konferensseja ja koulutuksia, joissa hän vie viestiä suomalaisesta metsäosaamisesta. Lintunen on UNECEn ja FAOn alaisen Forest Communicators’ Networkin (FCN) puheenjohtaja.  Hän on mukana viestinnän asiantuntijana myös kansainväliset metsä- kehitys-, ympäristö -, ja ilmastotahot yhdistävän CPF:n kestävän puunkäytön ratkaisuja edistävässä Sustainable Wood for a Sustainable World (SW4SW) -hankkeessa. 

”On ensiarvoisen tärkeää tehdä yhteistyötä metsäalan ulkopuolisten avaintahojen kanssa. Viesti voimistuu ja uskottavuus lisääntyy”, Lintunen toteaa.

FAO:n vuosittaista metsäpäivävideota Lintunen oli suunnittelemassa ja tuottamassa jo neljännen kerran.

”Kestävän puun käytön innovatiivisia ratkaisuja edistetään ympäri maailman, joten niiden nostaminen metsäpäivävideon kärjeksi oli todella ajankohtaista tässä haastavassa maailmantilanteessa ympäristöhaasteiden kasvaessa. Esimerkkejä olisi löytynyt Suomesta enemmänkin”, Lintunen sanoo.

Videolle haluttiin monipuolisesti sekä lopputuotteiden että metsänhoidon osaamista, joita kaikkia löytyy Suomesta. Mukana on ligniini-, tekstiili- ja biokomposiittiratkaisuja, pihkasalvaa ja metsäpalo- ja suojeluyhteistyötä, joiden tekijät löytyvät Youtubessa julkaistun videon esittelystä.

”Yhteistyön ansiosta FAO liitti lisäksi Metsäyhdistyksen logon spottiin, jonka mukana se sai maailmanlaajuista näkyvyyttä”, Lintunen kertoo.

Kai Lintunen kertoi pohjoismaisesta puurakentamisesta World Forum on Urban Forests -kongressissa Washingtonissa.
Suomen Metsäyhdistyksen kansainvälisen viestinnän päällikkö Kai Lintusella on pitkä ura kansainvälisessä metsäviestinnässä ja takanaan lukemattomia hankkeita, konferensseja ja koulutuksia, joissa hän vie viestiä suomalaisesta metsäosaamisesta.

Kirjoita kommentti