Metsäyhdistyksen Blogi: Jos metsäala ei itse someta metsästä, jotkut muut kyllä somettavat – tilaa koulutus!

Tero Karjalainen

Kirjoittaja on Suomen Metsäyhdistyksen viestinnän asiantuntija.

Someen saa laittaa persoonan peliin – ja muutakin kuin kiroilua ja makkaransyöntiä. Persoonia metsäalalta löytyy Kalle Päätalon isähahmosta Hiltu-Jakista alkaen.

Suomen Metsäyhdistyksen Kerro se somessa – Metsäviestinnän työpaja -hanke on edennyt yli puolenvälin. Olemme käyneet metsäpalveluyrittäjän, lumilautailun maailmanmestarin Roope Tonterin kanssa kouluttamassa metsäalan opiskelijoita jo neljässä oppilaitoksessa.

Oppilaitokset ovat olleet Tredu Ylöjärvellä, Joensuun AMK, Mikkelin AMK ja Hämeenlinnan AMK Evolla. Jäljellä ovat Lapin AMK Rovaniemellä ja Gradia Jämsässä huhtikuussa. Opiskelijoita ja vähän henkilökuntaakin on tavattu kymmeniä. Koulutus on toteutettu Metsämiesten Säätiön tuella. Sen voi myös tilata omalle työpaikalle vaikka koulutuspäivän osaksi.

Koulutus kestää rapeat kolme tuntia. Roope Tonteri kertoo omasta sometuksestaan. Käytännön esimerkkejä on runsaasti, kuten metsäasiaa ammattilaisen näkökulmasta, kommelluksia ja huumoria. Hän postaa säännöllisesti työkuulumisia Instagram-tililleen, jolla on yli 38 000 seuraajaa.

Koulutuksen ytimessä on oma halu julkaista postauksia sosiaalisessa mediassa. Motivaatiota ei kukaan voi ulkopuolelta päähän kaataa. Ulkokohtaiset postaukset harvemmin keräävät massoja. Itsensä kannattaa laittaa rohkeasti likoon. Oivalluksista palkitaan.

Some voi kääntyä euroiksi

Miksi someen kannattaa mennä? Koska näkyvyys voi kääntyä euroiksi omassa liiketoiminnassa. Somenäkyvyys voi tuoda myyntiä, urakoita ja jopa yhteistyösopimuksia. Onnistunut somemarkkinointi ei parhaimmillaan maksa muuta kuin hetken vaivan.

Metsäalan ammattilaisten sometuksella on myös yhteiskunnallinen merkitys.

Metsämiesten säätiön tutkimuksen mukaan metsäammattilaisista 85 prosenttia ajattelee, että heidän tulisi osallistua julkiseen metsäkeskusteluun nykyistä enemmän. Kuitenkin vain noin neljännes osallistuu. Tätä epäsuhtaa olemme pyrkineet koulutuksilla kuromaan umpeen. Jos metsäala ei tiedota ja toitota tekemisistään, niin joku muu täyttää tyhjiön.

Näin toimit median kanssa

Koulutuksessa myös kerron Suomen suurimman uutismedian entisenä uutispäällikkönä ja journalistina ohjeet perinteisen median kanssa toimimiseen.

Media koetaan ehkä pelottavaksi kaveriksi, mutta sen kanssa voi pärjätä, kuten muidenkin vähän arvaamattomien tahojen kanssa. Mediaa kannattaa lähestyä kohtaamiskoulutuksen oppien mukaisesti. Median kanssa kannattaa lähestyä ystävällisesti, faktat edellä ja omat oikeutensa tuntien.

Haastateltavan oikeuksiin voit tutustua lukemalla Julkisen sanan neuvoston (JSN) Journalistin ohjeet, jotka sitovat kaikkien keskeisten tiedotusvälineiden toimintaa Suomessa.

Haastateltavalla on oikeus tietää, missä asiayhteydessä haastattelua käytetään. Myös sitaattinsa saa tarkistaa, jos ”julkaisuaikataulu sen mahdollistaa”. Sanamuoto jättää tulkinnanvaraa, mutta yleensä tarkistukseen on kohtuullista varata muutama tunti.

Virheitä voi pyytää oikaistavaksi

Metsäalan ihmisiltä kuulee välillä harmistusta virheellisestä uutisoinnista. Siihen on helppo lääke: Oikaisupyyntö. Kuka tahansa voi lähettää virheen tehneeseen tiedotusvälineeseen sähköpostia otsikolla oikaisupyyntö. Virheellinen tieto on syytä yksilöidä mahdollisimman hyvin.

Tiedotusvälineen velvollisuus on korjata mahdollinen virhe ja merkitä korjaus lukijoiden tiedoksi. Vähintään kymmeniä tunteja entisessä elämässäni oikaisupyyntöjen kanssa pähkäilleenä tiedän, että lukijoihin suhtaudutaan mediassa vakavasti.

Tilaa Kerro se somessa -koulutus

Mitä jos tilaisit Kerro se somessa -koulutuksen henkilökunnallesi tai yhteistyökumppaneillesi? Olemme Tonterin kanssa käyneetkin muutamissa paikoissa puhumassa tuloksekkaasta sometuksesta ja median kanssa toimimisesta. Koulutukset on koettu palauteiden mukaan hyödyllisiksi, kiinnostaviksi ja jopa viihdyttäviksi.

Ota yhteyttä, niin räätälöidään yhdessä mieleinen viestintäkoulutus ja tuodaan metsäala pusikoista sen arvon ansaitsemaan valokeilaan.

Tero Karjalainen

Tero Karjalainen

+358 50 355 1049

tero.karjalainen@smy.fi

Kirjoita kommentti