Metsäviestijät ja metsäntutkijat yhdistivät voimansa viestinnän vahvistamiseksi

Suomen Metsäyhdistyksen kansainvälisen viestinnän päällikkö Kai Lintunen (oik.) moderoi viestintäosuuden IUFROn Tukholmassa järjestetyn kongressin päälavalla.

Yhä kriittisemmäksi kiristyvässä ympäristökeskustelussa päättäjät ja metsien käyttäjät kaipaavat asiantuntijoiden ja tiedeyhteisöjen lausuntoja päätöstensä ja toimintansa tueksi. Suomen Metsäyhdistys oli mukana järjestämässä kansainvälistä viestintätilaisuutta IUFRO:n maailmankongressissa Tukholmassa.

Metsäntutkimusjärjestöjen kansainvälinen liitto IUFRO ja FAO:n Forest Communicators Network -viestintäverkosto yhdistivät voimansa tiedon ja tutkimuksen tehokkaampaan argumentointiin ja metsätieteilijöiden viestintävalmiuksien kehittämiseen. FCN-verkoston asiantuntijat järjestivät viestintäosuuden ja -työpajan IUFRO:n maailmankongressissa kesäkuussa 2024.

Yleisöä kiinnostavan aiheen ja kovatasoisten  puhujien ansiosta FCN sai Compelling communication – Reshaping the sustainable wood narrative -tilaisuuden osaksi kongressin pääohjelmaa.

”Tilaisuus oli menestys. Runsaasta tarjonnasta ja kilpailevista tapahtumista huolimatta tilaisuudessa oli täysi tupa, noin 230 korkean tason päättäjää ja tutkijaa”, kertoo Kai Lintunen, Suomen Metsäyhdistyksen kansainvälisen viestinnän päällikkö ja FCN-verkoston puheenjohtaja.

”Tämä on sikäli merkittävää, että tilaisuuksia järjestävät sidosryhmät joutuvat kongresseissa ja suurissa tilaisuuksissa usein tyytymään tauoilla järjestettäviin oheistapahtumiin, jotka jäävät usein vaatimattomiksi puitteiltaan, ja joihin on vaikeampi houkutella yleisöä”, tilaisuuden moderoinut Lintunen kertoo.

FSC ja PEFC avasivat kestävyyskysymyksiä

FCN sai viestintätilaisuudessa sertifiointijärjestöt FSC:n ja PEFC:n saman pöydän ääreen edistämään kestävän puun käyttöä.  PEFC:in puheenjohtaja, FAO:n entinen metsäjohtaja Eduardo Rojas herätti yleisön mielenkiinnon käsittelemällä puun kestävyys- ja riittävyyskysymyksiä viestinnän näkökulmasta.

FSC:n Euroopan viestintävastaava Ewa Hermanowicz valotti videoesimerkkien avulla tarinankertomisen taitoa ja abstraktien kestävyyskysymysten avaamista eri yleisöille. 

Tilaisuuden avainpuhuja oli arkkitehtialan supertähti ja puurakentamisen vahva kansainvälinen edistäjä Vicente Guallart. Hän kertoi Biocities-hankkeesta: laajenevasta kansainvälisestä yhteistyöstä innovatiivisen puurakentamisen ja uusiutuvien luonnonvarojen käytön edistämisessä ja viestinnässä. Guallart korosti kestävän metsätalouden positiivista vaikutusta puun riittävyyteen ja rakentamisen laajentamiseen kehitysmaihin, joissa puun käyttöä vielä vieroksutaan.

Professori Tahiana Ramananantoandro Antananarivon yliopistosta Madagaskarilla kertoi kestävän puun käytön viestintähaasteista Afrikassa. Hän totesi, että puuta pidetään usein köyhien rakennusmateriaalina. Viestintähaasteita kohdataan myös kestävän puun saatavuudessa ja kestävän metsänhoidon ja metsäsertifioinnin edistämisessä. Ramananantoandro on mukana hankkeessa, jossa IUFRO, FAO ja BOKU-tutkimuslaitos Wienissä tutkivat kestävän puun käyttöä hiilineutraalissa biotaloudessa.

Grow the solution -kampanja nosti suomalaiset innovaatiot esiin

IUFROn viestintätilaisuudessa esiteltiin Collaborative Partnership of Forests -yhteenliittymän ja FCN-verkoston yhteinen Grow the solution -viestintäkampanja, jonka tavoitteena on kannustaa kestävästi kasvatetusta puusta valmistettujen tuotteiden käyttöä avainstrategiana ilmastonmuutoksen torjunnassa. Kampanja pyrkii lisäämään tietoisuutta monista tavoista, joilla kestävä puu edistää ilmastoneutraaliutta ja kestävyyttä.

”Kampanja oli arvovaltaisen, runsaasti kansainvälisiä päättäjiä vilisseen yleisön mieleen”, Lintunen sanoo. 

Lintusen mukaan suomalaiset innovaatiot ovat Grow the solution -viestintäkampanjassa hyvin näkyvissä, ja näkyivät sen myötä myös IUFROn kongressissa.

”Politiikan vaikuttavuuden lisäämiseksi on ensiarvoisen tärkeää vaikuttaa myös kuluttajien käsityksiin kestävän puunkäytön eduista”, Lintunen toteaa.

Grow the solutionin viestit välittyivät kongressiyleisölle myös suurelta mainostaululta, joka oli sijoitettu strategisesti  tapahtuman päähallin kahvipisteen naapuriin. Grow the solution -kampanjan viestit jatkoivat muun muassa FAO:n Committee on Forestryyn (COFO) ja ne ovat esillä tänä vuonna Azerbaidžanissa Bakussa järjestettävässä YK:n ilmastokokouksessa.

Lue lisää Suomen Metsäyhdistyksen kansainvälisestä metsäviestinnästä

Kirjoita kommentti