Näkökulma

Kirkkain värein kohti supervuotta 2021

Kirjoittaja

Kirsi Joensuu

Kirjoittaja on Suomen Metsäyhdistyksen toiminnanjohtaja.

Kukapa meistä olisi vuosi sitten uskonut, millaiseen mankeliin me ja koko maailma joudumme. Joulun jälkeen vielä suunnittelimme hiihtolomia, kevään juhlia ja kesän matkoja. Kesälomat onneksi pidettiin, jolloin saimme hetken huoahtaa.

Tästä vuodesta taisi tulla samanlainen kuin oman kodin rakennusvuodesta – ensi vuonna muistelemme, mitä viime vuonna tapahtui, kunnes huomaammekin ajattelevamme toissa vuotta. Aikaa, jolloin kaikki oli ”normaalia”. Niin paljon on vuonna 2020 menty pää sumussa ja tehty työtä uudestaan – taaplattu lautaa kerta toisensa jälkeen, kun se tarvittava lankku on aina ollut taapelin pohjalla.

Rakennusvuodesta on kuitenkin aina se seuraus, että on saatu valmiiksi uutta. Metsäyhdistyksessä olemme tehneet kaikki asiat uudella tavalla ja toteuttaneet perinteiset tapahtumat uusin menetelmin, kuten Metsävisan finaalin toukokuussa ja toimittajamatkan marraskuussa, verkossa molemmat.

Uusien tapojen myötä uudistimme myös ilmettämme. Metsäyhdistyksen logon kuusi on nyt kapeampi ja terävämpi muodoltaan ja sen vihreä väri kirkastettiin. Muutos kuvastaa viestintämme linjausta: olemme rohkeita, avoimia ja selkeitä. Puu seisoo ryhdikkäänä ja yhteistyötä kunnioittavana ympyrässään.

Uudella ilmeellä haluamme juhlistaa myös tulevaa supervuotta 2021. Metsäyhdistyksen kärkihankkeet täyttävät pyöreitä: Metsävisa 40, Päättäjien Metsäakatemia 25, Pääkaupunkiseudun koululaisten Metsäviikko 20 ja forest.fi-verkkojulkaisu 15 vuotta.

Suomen Metsäyhdistyksen logo
Suomen Metsäyhdistyksen logo kertoo yhteistyöjärjestön rohkeasta, avoimesta ja selkeästä viestinnästä.

Yhteensä tunnetut hankkeemme täyttävät sata vuotta. Vuosien aikana on kertynyt huikea määrä kokemusta ja osaamista niin meille kuin tapahtumissa ja viestinnässämme mukana olleille: 1,1 miljoonalle yläkoululaiselle, 1500 päättäjälle, 20 000 Helsingin, Espoon ja Vantaan oppilaalle opettajineen ja tuhansille verkkojulkaisun lukijoille Suomessa ja maailmalla. Haluamme jatkaa tätä työtä kanssanne yhteistyössä ja avoimessa vuoropuhelussa.

Myös Metsäyhdistyksen omistama Metsäviestintä Oy sai ensimmäisen oman logonsa ja loimme sille liiketoimintasuunnitelman neljälle eri toiminta-alueelle. Metsäviestinnän logon sininen on samaa väripalettia yhdistyksen raikkaan vihreän rinnalla. Olemme ylpeitä suomalaisesta metsätiedosta, jota voimme myydä myös kansainvälisille asiakkaille. Sille on maailmalla kysyntää, koska metsät ja puusta valmistetut tuotteet ovat ratkaisu.

Uudet logot otetaan käyttöön vuoden vaihtuessa. Korona tulee vaikuttamaan raikkaista väreistä ja supervuodesta huolimatta edelleen työhömme ja vauhdittaa edelleen uusien työtapojen käyttöönottoa. Käännetään se siis positiiviseksi mahdollisuudeksi oppia uutta ja tehdä tulosta samaan aikaan kun kiirehdimme itse haasteen selättämisessä – olkoon haasteen nimi sitten korona, ilmastonmuutos, luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen tai kirjanpainajan aiheuttamat tuhot.

Rauhallista joulua – siirtykäämme raikkain värein kohti supervuotta 2021!

Kirjoita kommentti