Metsäyhdistys kokosi koululaisille jälleen salkullisen tietoa puupohjaisista tuotteista – Mahdollisuuden metsä -koulukampanja täyttää 10 vuotta
Mahdollisuuksien metsä -koulukampanja alkaa tänään jo kymmenettä kertaa. Metsäteollisuuden vetämä kampanja kertoo kouluissa metsäalan urapoluista. Kouluvierailuilla on mukana Metsäyhdistyksen suunnittelema, puupohjaisia tuotteita sisältävä salkku.
Metsäalan koulukampanja Mahdollisuuksien metsä esittelee vuosittain alan uramahdollisuuksia Kahdeksasluokkalaisille ja lukiolaisille ympäri Suomea. Kampanjassa metsäalan ammattilaiset vierailevat kouluissa kertomassa opiskelu- ja työmahdollisuuksista, vastuullisuudesta sekä puusta valmistettavista tuotteista.
Kouluvierailujen apuna on Suomen Metsäyhdistyksen suunnittelema ja kokoama tuotesalkku, joka sisältää kiinnostavia puusta tehtyjä tuotteita ja materiaaleja sekä tietoa niistä. Mukana on sekä uusimpia innovaatioita, että tuttuja arkisia asioita kuten nenäliinat.
Metsäteollisuusyritysten kanssa yhteistyössä kootut salkut havainnollistavat olemassa olevien puupohjaisten tuotteiden, materiaalien monipuolisuutta ja merkitystä arjessamme.
”Ajassa, jossa metsien käytön kestävyydestä puhutaan paljon, on hyvä kerrata, mitä kaikkea puusta tehdään. Metsäalan töissä voi konkreettisesti päästä vaikuttamaan siihen, miten ja mihin metsiä tulevaisuudessa käytetään”, pohtii salkkujen konseptia jo 10 vuotta sitten ideoimassa ja toteuttamassa ollut viestinnän asiantuntija Vilma Issakainen Suomen Metsäyhdistyksestä.
”Parhaimmillaan lähettiläät onnistuvat välittämään tämän ajatuksen ja oman innostuksensa metsistä kiinnostuneille kaseille ja lukiolaisille”, Issakainen sanoo.
Salkun tuotteet kertovat metsäalan mahdollisuuksista
Kymmenen vuoden aikana Mahdollisuuksien metsä -kampanja on laajentunut, monipuolistunut ja hioutunut vastaamaan urasuunnitelmiaan hahmottelevien koululaisten kysymyksiin entistä kattavammin. Kymmenessä vuodessa myös salkkujen tuotteet ovat muuttuneet uusien innovaatioiden ja puun käytön painopisteiden myötä.
Jo vuonna 2010 Suomen Metsäyhdistys sai koordinoitavakseen koko metsäalan yhteisen Metsä puhuu –hankkeen, jonka tavoitteena oli kertoa nuorille tulevaisuuden metsäalasta ja sen monista mahdollisuuksista.
”Metsä puhuu -hankkeessa koottiin nuorista “Advisory Board”, jonka kanssa pohdittiin, kuinka metsäalaa tehtäisiin tutuksi nuorille. Ryhmän kanssa ideoitiin metsäteollisuuden bussi tai rekka, joka kiertäisi Suomen kouluja. Bussi osoittautui liian kalliiksi satsaukseksi, mutta idea jäi elämään ja tiivistyi lopulta tuotesalkuksi”, kertoo Suomen Metsäyhdistyksen nuorisoviestinnän johtava asiantuntija Sirpa Kärkkäinen.
Vuonna 2013 tuotesalkku konkretisoitui osaksi metsäteollisuuden urapolkuja esittelevää Mahdollisuuksien metsä -koulukampanjaa.
Mukana 250 koulua ja yli 200 lähettilästä
Tänä vuonna kymmenen vuotta täyttävässä Mahdollisuuksien metsä -kampanjassa metsäteollisuuden lähettiläät matkaavat jälleen salkkuineen kaikkiaan yli 250 kouluun. Osa vierailuista toteutetaan etäyhteyksin ja salkku postitetaan kouluille.
Kampanja jalkautuu kouluihin ympäri Suomea yli kahdensadan metsäalan ammattilaisen ja opiskelijan voimin maaliskuun alusta alkaen.
Suomessa metsäala työllistää suoraan 42 000 ihmistä ja koko toimitusketjun kautta lähes 100 000 ihmistä. Henkilöstön ikääntyminen, muuttuva toimintaympäristö ja uusien innovaatioiden kehittäminen niin puupohjaisten tuotteiden kuin kestävän metsätalouden saralla takaavat, että alalla riittää töitä nyt ja tulevaisuudessa.
Kampanjaa toteuttavat Metsäteollisuus ry, Suomen Metsäyhdistys, Puunjalostusinsinöörit ja metsäteollisuusyritykset Metsä Group, Stora Enso Oyj, UPM-Kymmene Oyj, DS Smith Packaging, Finland Oy, Koskisen Oy, Kotkamills Oy, HASA Oy, Sappi Kirkniemi, Versowood Oy, Tornator Oyj ja Tervakoski Oy.
Lisätietoja
Salkku: Vilma Issakainen, viestinnän asiantuntija, Suomen Metsäyhdistys ry, vilma.issakainen@smy.fi +358504027579
Kampanja: Venla Kaplas, asiantuntija, osaaminen ja vetovoima, Metsäteollisuus ry, venla.kaplas@forestindustries.fi +358406263001
Kirjoita kommentti