Metsäyhdistys kokosi koululaisille jälleen salkullisen tietoa puupohjaisista tuotteista – Mahdollisuuden metsä -koulukampanja täyttää 10 vuotta

Mahdollisuuksien metsä -koulukampanja alkaa tänään jo kymmenettä kertaa. Metsäteollisuuden vetämä kampanja kertoo kouluissa metsäalan urapoluista. Kouluvierailuilla on mukana Metsäyhdistyksen suunnittelema, puupohjaisia tuotteita sisältävä salkku. 

Metsäalan koulukampanja Mahdollisuuksien metsä esittelee vuosittain alan uramahdollisuuksia Kahdeksasluokkalaisille ja lukiolaisille ympäri Suomea. Kampanjassa metsäalan ammattilaiset vierailevat kouluissa kertomassa opiskelu- ja työmahdollisuuksista, vastuullisuudesta sekä puusta valmistettavista tuotteista. 

Kouluvierailujen apuna on Suomen Metsäyhdistyksen suunnittelema ja kokoama tuotesalkku, joka sisältää kiinnostavia puusta tehtyjä tuotteita ja materiaaleja sekä tietoa niistä. Mukana on sekä uusimpia innovaatioita, että tuttuja arkisia asioita kuten nenäliinat. 

Metsäteollisuusyritysten kanssa yhteistyössä kootut salkut havainnollistavat olemassa olevien puupohjaisten tuotteiden, materiaalien monipuolisuutta ja merkitystä arjessamme.  

”Ajassa, jossa metsien käytön kestävyydestä puhutaan paljon, on hyvä kerrata, mitä kaikkea puusta tehdään. Metsäalan töissä voi konkreettisesti päästä vaikuttamaan siihen, miten ja mihin metsiä tulevaisuudessa käytetään”, pohtii salkkujen konseptia jo 10 vuotta sitten ideoimassa ja toteuttamassa ollut viestinnän asiantuntija Vilma Issakainen Suomen Metsäyhdistyksestä. 

”Parhaimmillaan lähettiläät onnistuvat välittämään tämän ajatuksen ja oman innostuksensa metsistä kiinnostuneille kaseille ja lukiolaisille”, Issakainen sanoo.  

Salkun tuotteet kertovat metsäalan mahdollisuuksista 

Kymmenen vuoden aikana Mahdollisuuksien metsä -kampanja on laajentunut, monipuolistunut ja hioutunut vastaamaan urasuunnitelmiaan hahmottelevien koululaisten kysymyksiin entistä kattavammin. Kymmenessä vuodessa myös salkkujen tuotteet ovat muuttuneet uusien innovaatioiden ja puun käytön painopisteiden myötä. 

Jo vuonna 2010 Suomen Metsäyhdistys sai koordinoitavakseen koko metsäalan yhteisen Metsä puhuu –hankkeen, jonka tavoitteena oli kertoa nuorille tulevaisuuden metsäalasta ja sen monista mahdollisuuksista. 

”Metsä puhuu -hankkeessa koottiin nuorista “Advisory Board”, jonka kanssa pohdittiin, kuinka metsäalaa tehtäisiin tutuksi nuorille. Ryhmän kanssa ideoitiin metsäteollisuuden bussi tai rekka, joka kiertäisi Suomen kouluja. Bussi osoittautui liian kalliiksi satsaukseksi, mutta idea jäi elämään ja tiivistyi lopulta tuotesalkuksi”, kertoo Suomen Metsäyhdistyksen nuorisoviestinnän johtava asiantuntija Sirpa Kärkkäinen

Vuonna 2013 tuotesalkku konkretisoitui osaksi metsäteollisuuden urapolkuja esittelevää Mahdollisuuksien metsä -koulukampanjaa.  

Mukana 250 koulua ja yli 200 lähettilästä 

Tänä vuonna kymmenen vuotta täyttävässä Mahdollisuuksien metsä -kampanjassa metsäteollisuuden lähettiläät matkaavat jälleen salkkuineen kaikkiaan yli 250 kouluun. Osa vierailuista toteutetaan etäyhteyksin ja salkku postitetaan kouluille. 
 
Kampanja jalkautuu kouluihin ympäri Suomea yli kahdensadan metsäalan ammattilaisen ja opiskelijan voimin maaliskuun alusta alkaen.  

Suomessa metsäala työllistää suoraan 42 000 ihmistä ja koko toimitusketjun kautta lähes 100 000 ihmistä. Henkilöstön ikääntyminen, muuttuva toimintaympäristö ja uusien innovaatioiden kehittäminen niin puupohjaisten tuotteiden kuin kestävän metsätalouden saralla takaavat, että alalla riittää töitä nyt ja tulevaisuudessa. 

Kampanjaa toteuttavat Metsäteollisuus ry, Suomen Metsäyhdistys, Puunjalostusinsinöörit ja metsäteollisuusyritykset Metsä Group, Stora Enso Oyj, UPM-Kymmene Oyj, DS Smith Packaging, Finland Oy, Koskisen Oy, Kotkamills Oy, HASA Oy, Sappi Kirkniemi, Versowood Oy, Tornator Oyj ja Tervakoski Oy. 

Lisätietoja 

Salkku: Vilma Issakainen, viestinnän asiantuntija, Suomen Metsäyhdistys ry, vilma.issakainen@smy.fi +358504027579 

Kampanja: Venla Kaplas, asiantuntija, osaaminen ja vetovoima, Metsäteollisuus ry, venla.kaplas@forestindustries.fi +358406263001 

Metsä puhuu -materiaalinäytesalkku puupohjaisine tuotteineen.
Vuoden 2023 salkussa puurakentamisella on iso rooli. Salkun sisäpinta kuvastaa puista kerrostaloa ja kuvituksen lomassa kerrotaan puun käytöstä rakentamisessa ja sisustuksessa. Puukomposiittia on nyt muun muassa kosmetiikkapakkauksessa, joka on kokonaan biohajoava. Kosmetiikan pakkaamiseen soveltuu myös uusi tuubimallinen kartonkipakkaus. Uusien innovaatioiden lisäksi mukana on tutut hygieniapaperit, tarrat ja painopaperit, joilla on yhä monenlaisia rooleja arjessamme.
Metsä puhuu -materiaalinäytesalkku puupohjaisine näytteineen vuodelta 2013
Vuonna 2013 puusta tehty kangas, silloin viskoosi, ja läpinäkyvä sellofaani yllättivät puupohjaisuudellaan. Erilaiset puuta sisältävät komposiitit ja puuöljystä tehdystä muovista valmistettu kynä edustivat uusimpia innovaatioita. Uutta oli myös muovin käyttöä vähentävä, ruiskuvalutekniikan avulla kartonkia ja muovia yhdistävä vuokamainen elintarvikepakkaus. Salkussa kerrottiin myös muun muassa resurssitehokkuuden kehittymisestä esimerkkinä maitotölkki. Mukana oli myös puun käytöstä lääketeollisuudessa niin itse lääkkeissä kuin älypakkauksissakin.

Kirjoita kommentti